Muzyka dotarła na szczyty- relacja z inauguracyjnego weekendu festiwalu

Koncert Inauguracyjny

Za nami inauguracyjny weekend VII edycji festiwalu Muzyka na Szczytach. Rozpoczęliśmy tradycyjnie, w samo południe Klubem Rozmów na Szczytach, w którym gościliśmy gwiazdy wieczornego koncertu: znakomitą izraelską klarnecistkę Shirley Brill, flecistę Łukasza Długosza oraz dyrygenta Michała Dworzyńskiego, który poprowadził w Kościele św. Krzyża orkiestrę Sinfonietta Cracovia.

Moderator dyskusji Marcin Majchrowski pytał artystów o ich debiuty sceniczne, a także o celowość brania udziału w konkursach. Shirely Brill opowiedziała również  o orkiestrze West-Eastern Divan Orchestra, w której gra, i która jest wyjątkowym projektem nie tylko muzycznym ale i politycznym, ponieważ tworzą ją zarówno Palestyńczycy, Irańczycy, Syryjczycy jak i Izraelczycy bez względu na swoje przekonania i  wyznanie. Bycie w takiej orkiestrze nie rozwiąże konfliktów i wszystkich problemów, ale zbuduje z pewnością przestrzeń do dialogu powiedziała Shirley Brill.  Każdy z zaproszonych artystów odniósł się również do pytania czy preferuje wykonywanie utworów klasycznych czy współczesnych.

Wieczorową porą zabrzmiały utwory kompozytorów, których żadnemu melomanowi bliżej przedstawiać nie trzeba: Wolfgang Amadé Mozart, Gioacchino Rossini, Saverio Mercadante.

9 12 1613 14  19W niedzielę, podczas

W niedzielę, podczas dyskusji w Domu pod Jedlami, z kwartetem Kwadrofonik oraz Barbarą Kingą Majewską rozmawiał redaktor radiowej Dwójki Piotr Matwiejczuk. Tematem rozmów było wykonawstwo muzyki współczesnej, a także wykorzystywanie niekonwencjonalnych technik wykonawczych takich jak pobudzanie drgań strun fortepianowych za pomocą żyłki wędkarskiej oraz sznurków. Wyjątkowość muzyki współczesnej polega na tym,  że tworzona jest tu i teraz, i podejmuje tematy, które nas dotyczą.

„Perkusja nie jest perkusją, głos nie jest głosem, a fortepian fortepianem” – tak w największym  skrócie można określić to, co usłyszeliśmy podczas wieczornego koncertu w Teatrze im. S. I. Witkiewicza.  Było to niezwykłe przeżycie muzyczne, zdecydowanie odmienne od tego, do czego jesteśmy przyczajeni myśląc o wykorzystywaniu instrumentów muzycznych.

Kwadrofonik n12 n13 n14 n15 n16 n17 n18 n19-2